onsdag 18. juli 2012

Pappa

 Denne koppen brukte pappa alltid når han var på hytta på Myhr. Han fikk den av meg på en bursdag da jeg var rundt 10 år. Den finnes fremdeles på Myhr.
Min far, Ivar Theodor Thuseth ville vært 104 år i dag, 18. juli. Han var ganske gammel da han ble far for første gang, 46 år. Han var nok litt gammeldags i mine øyne, men av ham har jeg lært mange viktige ting og fått mange verdier.

Han var snill og godhjertet og veldig sjenerøs mot dem som hadde det vanskelig. Han dømte ikke de svake, og baktalte ikke. Han hadde en veldig sans for humor, særlig det komiske i hverdagen. Å, hvor han kunne le. Han hadde sterke meninger og sto for det han trodde på. Han var trofast i menigheten og var glad i familien sin, ikke bare kjernefamilien men sine foreldre, sine 13 søsken og deres ektefeller og alle sine onkelbarn. Han fikk 4 barnebarn i sin levetid. Han var veldig begeistret. Han frydet seg over dem og ble aldri lei av å ha dem rundt seg.

Fra så langt tilbake jeg kan huske, leste han Bibelens fortellinger for meg og broren min. Vi ble ført inn i Bibelens verden. Jeg vokste opp i Trondheim og i det gamle Israel. Siden mine foreldre var trofast med i Betel, ble jeg selv tatt med til søndagsskole og menighet, et frodig og sjenerøst fellesskap.

Han var interessert i å finne ut av ting. Hvis vi lurte på noe, var han snart til å sjekke ut i leksikon og oppslagsbøker (dette var før Google),og han elsket en god diskusjon. Dem hadde vi mange av. Han likte å fiske på Frøya og plukke kantarell og blåbær i skogen rundt Myhr. Jeg ble tatt med.

Pappa verdsatte friheten, og han ga meg stor frihet til å gjøre mine egne valg. Jeg ble ikke mindre knyttet til ham av det. I dag vil jeg hylle en god far.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar