fredag 28. januar 2011

Jeg ser deg

 Jeg ser deg
Hilsningen her er "sawubona," det betyr jeg ser deg. For en flott hilsen! Noen ser meg. I går da jeg kom inn i klassen, kom en av guttene bort til meg, så meg inn i øynene og sa: "I see you, teacher!" Han hadde oversatt swazi-hilsenen. "Hello" eller "good morning" var ikke like bra.
Det å kjenne sitt eget språk, er viktig for å kjenne sin egen kultur. så mye er bevart i språket. På skolen vår har vi satset på å ha god siswati-opplæring i tillegg til engelsk, Vi ønsker at elevene våre skal være veltalende og velfungerende på morsmålet.

her synger vi en siswati sang der guttene synger til jentene og jentene til guttene
I går kveld var jeg på besøk hos Winile og familien, hun som er leder for barnehagen nå. For en herlig familie. To tenåringsjenter, en gutt på fem og en baby på 6 mnd. Du merket at dette var en familie der de var glad i hverandre, støttet hverandre og hadde respekt. Mannen viste tydelig stolthet over å ha ei så god og dyktig kone. Mannen har bygd huset selv og en barnehage på eiendommen, skikkelig ordentlig gjort. Jeg kunne merke hvor stolt hun var over mannens innsats. Så flott å oppleve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar